Добавить сайт в избранное
Написать нам на эл. почту
 
Быстрый переход на главную страницу сайта
   

Открытый урок по мордовскому языку (2 класс)
Тема: «КАК ЗИМУЮТ ЖИВОТНЫЕ»

«КОДА ЁТАФТОЗЬ ТЯЛОТЬ ВИРЕНЬ
ЖУВАТАTHE»

Учитель начальных классов: ОСИПОВА Р.И.

ТЕМА: «КАК ЗИМУЮТ ЖИВОТНЫЕ»

«КОДА ЕТАФТОЗЬ ТЯЛОТЬ ВИРЕНЬ ЖУВАТАТНЕ»

Цель: познакомить детей, как зимуют дикие животные, повторить слова и выражения о диких животных, привить любовь к природе, диким животным и к родному краю.

Оборудование: магнитофон, картина «Зима», плакат с текстом о зайце, картинки диких животных.
ХОД УРОКА:

I. Организационный момент (приветствие).
—Кие класса дежурнайсь?
(Дежурнайсь класса Ведяков Игорь).
—Кодама тячи числась и шись?
(Тячи шаваши, комсь сисемце февральсь).
—Кие аш класса?
(Класса аш _____. Класса сембот).

I. Сообщение темы урока.
1) —Содасть. Мзярда тяфта эряй?
2) Содама ефкс: Шитне нюрьхкянят. Ветне кувакат? (Загадывает учитель).
—Кулхцондость стйхотворениять и азость, кодама пингть колга азондови?
Стихотворение читает Кудашкин А.

ТЯЛОСЬ САСЬ
Моли, моли васень ловсь
Прай и мады коза повсь,
Ацай саттнень пирьфнень

2
Паксятнень и внрьхнень,
Ефси вальмять ала
Пухонь одеяла.
А ляйть ваксса шабатне
Тисть ни ловонь бабаня.
—Кодама пингть колга тя стихотворениясь?
(Тялоть колга).
2)А тяни кулхцондость ефкскять, а меле азксть:
—Кодама вирень жувататнень колга тя ефкссь?
(Нумолня, келазь, врьгаз, офта).
— И тяфта офтсь калафтозе кудняснон, и тяниень пингть самс синь эряйхть вярьса кажнайсь эсь лацонза. Тячи урокста минь мархтонт карматама корхтама вирень жувататнень колга и отвечатама гяфтама кизефксть лангс «Кода етафтозь тялоть вирень жувататане?


III. Повторение пройденного материала. Рассказы детей о
животных.
—Путонь партатнень лангс картинкат, коса рисовандафт вирень жуватат. Ваность картинкатнень и арьседа емла азкс синь колгаст.
Нумол: Монь картинкасон нумолня. Сон емла и акша. Нумолнясь кельгсы пурьхкять и капстать.
Ур. А тя урня. Сон уле. Тялонда аноклась пяштть и пангонят.
Офта: Монь картинкасон офта. Сон оцю и эчке. Тялонда уды.
Келазь: А монь ежу келазь. Сон тюжя.
Врьгаз: Тяса кяжи врьгаз. Сон уле.
—Шабат, лама содатада вирень жувататнень колга. А тяни аряда ванцаськ.
—Кода етафтозь вирень ялганьке тялоть?
—Мезьса мольхтяма вири?
(Соксса) ( Имитируют движения на лыжах).
—Стяда. Сотнесть соксонтень и аряда.

3
—Вжик. Вжик.
(Открывается картина «Лес зимой»).
—Кодама цебярь вирьсь. Сембе вельхтяф акш а ловса.
—Кодама шуфтт касыхть вирьса?
(Пиче, куз, келу, тума).
—Ванода виде шири.
—Ласькозь тусь нумолнясь,
—Ванода, кержи шири.
—Тоса ежу келазсь, ванфни нумолнять эса.
—Ванода вяри. Шуфтта шуфтс комотни урнясь.
—А кузнять ала кие?
—Тя ситявнясь. Якшама тейнза. Эждьсаськ ситявнять (дуют дети).
—А тяни нолдасть.
—Тусь лиезь, вяри, вяри.
—Прявинятада, цебярьста тиеде.
IV. Работа над новым материалом.
—Кодама вирень жувата васеттяма. Содасть кодама ефксста.
Ученик: Тялонда акша, кизонда уле. Тя кие?
—Тя нумолсь (картинка зайца).
Сценка «Нумолня».
—Нумолня, вай нумолня
Акша емла пулоня.
—Коса улеть?
—Тялянь пинем.
—Коса пинемсь?
—Атякшсь сивозе.
— Коса Атякшсь?
— Келазсь ласькфтезе.
— Коса келазсь?


4

— Повсь капкану.
— Кулхцондость предложениятнень и лездода мархтон етафтомс рузонь кяльти. (Читаю предложения с плаката).
— Нумолнясь етафтозе тялоть кузнять ала, лов фальть потмоса Сон акш а и аф няеви ловть потмоста. Ярхцсесь тарадонь судта.
Перевод: Заяц провел зиму под елью. Он белый, невидно из-под снега. Питался корой веток.
—А тяни тинць лувость предложениятнень и отвечада кизефксть лангс.
—Коса етафтозе тялоть нумолсь?
Ответы детей: Нумолсь етафтозе тялоть лов фальть потмоса.
—Мольхтяма сяда тов: Содасть, кодама вирень жувата васьфттяма?
Содама ефкс: Сонць катошка
Отькорьшиц латошка
—Тя кие? (Ур. Появляется картинка).
—Кода етафтозе тялоть урнясь?
—Лездыхть отвечамс валхне доскаса. Лувсась к синь.
На доске: лямбе ундуса, пяштенза, пангонза.
—Лямбе ундуса (в теплом дупле). Тя од вал. Азсаськ марса. Мяляфтость унда—дупло (появляется запись).
—Коса етафтозе тялоть урнясь?
(Урнясь етафтозе тялоть лямбе ундуса. Сонь улихть пяштенза, пангонза). Мезец сонь ули?
—Тялонда кодама урсь? (уле).
3) —А тяни книгаста лувость содама ефкскять.
—Тя кие? (офта).
—Офтсь тялонда уды утоса.
Медведь зимой спит в берлоге.


5
Ута— тя од вал. Азсаськ марса. Тяштьсаськ тетрадезонк и мяляфтсаськ.
—Коса етафтозе тялоть офтсь? (Утоса).
4) А тяса кяшф вирень жувата. Содасаськ кие, кда етафтсаськ
предложениятнень рузонь кяльти.
(Лиса. Закрыта предложениями).
—Тяса од вал: Варя —нора.
(Работа над словом).
Предложения:
Сон тюжя да ежу.
(О на рыжая да хитрая).
Варясонза ляпе лопат.
(В норе мягкие листья).
Сон вешенди шеерхт да нумолхт.
(Она ищет мышей да зайцев).
—Тя кие? (келазь).
—Коса етафтсы тялоть келазсь?
(Ляпе варясонза).
5). —Кие якай тялонда кяжиста да вачеда? (врьгазсь, картинка).
—Кто ходит зимой злой да голодный?
Кальдяв тялонда врьгазти. Ашезь тие кудня. Якшама сондейнза тялонь кувака веста.
6). Лувость книгаста валмуворксть.
Цебярьсь сатови трудса.
—Кодама вирень жуватанди ладяви тя валмуворкссь. (Урняти).
7).—Селгость сельмонтень, лувость мзяра вирень жувата васьфтеде и няфтесть сурсонт.
—А тяни марса лувсаськ.
—Нумол—фкя, ур—кафта, келазь—колма, офта—ниле, врьгаз—вете.

6
8). Мархтонк вирень ялганьконди сявоме ярхцамбяльнят. Эрьда анцаськ:
—Мезе макстама урняти?
(Выходят и ставят картинки под картинки с животными—грибы орехи).
—Мезе кандоде нумолняти?
(капста и пурьхкя).
—Мяляфтость нармоннятнень.
—Мезе макстама?
(товнят, кши паморькскат).
9). Беседа об охране птиц.
—Шабат, мон пяк эняльдян теенть, тялонда сяда сиденяста тядянтень и алянтень мархта якада вири. Тяда юксне сявомс мархтонт вирень ялганьконди ярхцамбялнят. Вдь тялонда сембе вельхтяф ловса и пяк кяжи якшамсь. Тя пингсь пяк стака теест етафгомс. Лездода вирень эряйхненди!
Y. Вывод. Аппликация.

—Коза якаме? (вири).—Кодама вирьсь? (акша). —Кодама шуфтт касыхть вирьса? (тума, куз, пиче, келу).
—Кие эряй лов фальть потмоса? (нумолнясь).
—Коса эряй урнясь? (ундусонза).
—Коса уды офтсь? (утоса).
—А келазсь? (варясонза).
—Кие ськамонзаазонды?
YI. Етси тялось.

—Кодама пингть эса учсетяма? (тундать).
Стихотворение «Сак, тунданя» Ф.Костяйкин.
Сак, тунда-тунданя, сак
Вийцень кочкак-виензак,
Явафтк удоманц вирнять
Ацак нарнять-пиженять.

Сак тунда, тунданя, сак
Лямбе варманя уфак
Видек масторть ланга панчфт,
Катк синь нолдайхть медень таньф.

Выходит «Тунда» (зеленое платье, внизу цветы, на голове солнышко)

Тунда:
—Шумбратада, шабат. Мон кандонь лямбе шиня, пиже, сянгяря луганя и мазы панчфт. Мархтон лямбе ширьде сайхть нармоннятне. Учительница;
— Спасиба тейть Тунда. Нармоннятнень колга миньге ашеме юкста. Озак и кулхцонтт морнять «Нармоннятне лиеда», конань тяштезе Нина Кошелевась, содаф мокшень композиторсь. Кошелевась шачсь 1952 кизоня С.Шайговскяй районца, Вертелим велеса. Сон шабаста нинге тусь тонафнема музыкальнай школа-интернату Саранск ошу, конань аделамдонза меле тонафнесь Кирюковонь лемса музыкальнай училищ аса, а сяда мельде аделась консерватория.
Нина Кошелевась тяштезе Мордовиянь республикать Гимнанц. И пяк лама морняда тяштсь кода оцюфненди, стане и иттненди. Сонь лиссь моронь сборникоц «Маряк монь морозень, коза сувасть кой-конаморонза.
(Дети исполняют песню «Нармоннятне лиеда»).

VII. Итог урока.

Hosted by uCoz